February 2024 Letter

Dear brethren,

In the Agpeya prayers that we are used to pray every hour – among the prayers – Kyrialison (Lord have mercy) 41 times. It is useful to know the reason for determining this particular number, so let’s quote from the book: “Lectures on the Liturgy of the Church of Alexandria” by Father Athanasius Al-Makari to explain this:

By the sixteenth century, the Agpeya manuscripts began to mention that “Kyrialison” should be prayed (41) times, which is what we practice in the current Coptic rite.

The interpretation of this number (41) since the Middle Ages is that it is a reference to the 39 lashes with which Jesus was flogged, in addition to hitting Him on the head with a single reed, and stabbing Him with a spear in His side. This explanation does not mention the nails with which the Lord was nailed into His hands and feet.

As for the Holy Liturgy Book, it states that “Christ was slapped by servant of the high priest one blow, and flogged forty lashes. In this sense they say in every prayer (41) Kyrialison.”

As a spiritual contemplation of “Kyrialison” (41) times, let’s remember that the punishment for flogging according to the law of Moses was forty lashes except one, lest if the flogging exceeds this limit, the man who is flogged will be despised in the eyes of the one who flogs him, so they reduced it one in compassion: “Forty blows he may give him and no more, lest he should exceed this and beat him with many blows above these, and your brother be humiliated in your sight” (Deuteronomy 25: 3). Therefore, it was the custom in ancient times that the guilty was flogged with forty lashes except one, for mercy.

In the New Testament law, after the Lord has taken away our punishment from us, and with His lashes and sufferings we have been healed, we invoke Him with forty requests of mercy with an additional one beseeching the Lord’s mercies. They have reduced the forty lashes by one, out of pity from man for his fellow man, and we increase the forty requests for mercy by one, in pleading for the Lord’s compassion and mercy on man.

As a continuous request for mercy, we reverently remember the Psalm’s prophecy of Jesus’ lashes, which were invoked because of our sins, “The plowers plowed on my back; They made their furrows long” (Psalm 129: 3).

May the blessings of St. Mary & St. Mercurius and all the martyrs and saints be with us.

Belleville, February 1, 2024

رسالة شهر فبراير ٢٠٢٤

إخوتنا الأحباء 

في صلوات الأجبية، تعودنا أن نصلي في كل ساعة – من ضمن الصلوات – كيرياليسون (يارب ارحم) 41 مرة. ومن المفيد أن نعرف السبب في تحديد هذا الرقم بالذات، لذلك نقتبس من كتاب: “محاضرات في ليتورجية كنيسة الإسكندرية” لأبونا أثناسيوس المقاري تفسير لذلك:

مع حلول القرن السادس عشر الميلادي بدأت مخطوطات الأجبية تذكر أن “كيرياليسون” تقال (41) مرة، وهو ما نمارسه في الطقس القبطي الحالي.

أما التفسير الذي شاع عن هذا الرقم (41) منذ العصور الوسطى، أنه إشارة إلى ال (39) جلدة التي جُلِد بها السيد المسيح، بالإضافة إلى ضربه على رأسه بقصبة ضربة واحدة، والطعن بالحربة في جنبه. ولم يذكر هذا التفسير المسامير التي سُمِّر بها الرب في يديه ورجليه.

أما الخولاجي المقدس، فيذكر “أن المسيح لُطِم من عبد رئيس الكهنة لطمة واحدة، وجُلِد أربعين جلدة. فبهذا المعنى يقولون في كل صلاة (41) كيرياليسون”.

ولعله من قِبل التأمل الروحي للعدد (41) “كيرياليسون”، أن نتذكر أن عقوبة الجلد كانت بحسب شريعة موسى هي أربعين جلدة إلا واحدة، لئلا إذا زاد الجلد عن هذا الحد يُحتقر الإنسان الذي يُجلَد في عيني من يجلده، لهذا أنقصوها واحدة إشفاقًا: “أَرْبَعِينَ يَجْلِدُهُ. لا يَزِدْ لِئَلا إِذَا زَادَ فِي جَلدِهِ عَلى هَذِهِ ضَرَبَاتٍ كَثِيرَةً يُحْتَقَرَ أَخُوكَ فِي عَيْنَيْكَ” (تث25: 3). وعلى ذلك، فقد جرى العرف قديمًا أن يُجلَد المذنب أربعين جلدة إلا واحدة، وذلك من قِبَل الرحمة.

أما في شريعة العهد الجديد، فبعد أن حمل الرب عنا عقوبتنا، وبجلداته وآلامه شُفِينا، فنحن نتضرع إليه بأربعين طِلبة رحمة مع إضافة واحدة إستدرارًا لمراحم الرب. هم أنقصوا الجلدات الأربعين واحدة شفقة من الإنسان على أخيه الإنسان، ونحن نزيد طلبات الرحمة الأربعين واحدة، إستجلابًا لشفقة الرب ورحمته على الإنسان.

ومع تواتر طلب الرحمة، نتذكر في خشوع قول المزمور في نبوته عن جلدات السيد المسيح التي كانت بسبب خطايانا “على ظهري جلدني الخطاة وأطالوا إثمهم” (مز128: 3 – بحسب الترجمة السبعينية).

بركة السيدة العذراء مريم والشهيد العظيم أبو سيفين وكل الشهداء والقديسين تكون معنا كلنا على الدوام.

بلفيل في 1 فبراير 2024