August 2022 Letter

Dear brethren,

The Coptic Church gives special attention for praising, as an expression of the heavenly nature of the Church. These simple, sweet praises were also used to teach the people orthodox faith and protect them from heresies. The church has arranged the daily Theotokias that remind us of the symbols of St. Mary. Let’s take the Sunday Theotokia, and observe the symbols of St. Mary in some of its parts:

  • The tabernacle: “who can speak of the honor of the Tabernacle, which Moses had made on Mount Sinai. They likened it to you O Virgin Mary, the true Tabernacle wherein dwelt God” (Part 1).

According to the book of Exodus: “And Moses was not able to enter the tabernacle of meeting, because the cloud rested above it, and the glory of the Lord filled the tabernacle (Exo 40: 35). Thus, St. Mary is the True Tabernacle, where God Himself dwelt among His people. If Moses was unable to enter it because of God’s glory, who can enter the mystery of St. Mary who bore God Himself in her holy womb?!

  • The Ark of the Covenant: “And they made an Ark of wood that would not decay, overlaid with gold, within and without. You too O Mary are clothed with the glory of the Divinity, within and without” (Part 2). The Ark of the Covenant, representing the presence of God, remained three months at the house of Obed-edom before David brought it to his house (2 Sam 6); and St. Mary, who bore the Lord Himself, remained also three months at the town of Judea.

The bearing of the Ark simulated the joy of the people and caused David to make joyous leaps, dancing before the Lord (2 Sam 6 and 1Chron 15: 29); and the arrival of St. Mary simulated the joy of Elizabeth and caused the baby, John the Baptist, to leap within his mother’s womb.

  • The Vessel of Manna: “You are the pot made of pure gold, wherein was hidden the true Manna. The Bread of life which came down for us from heaven, gave life unto the world. You too Mary have carried in your womb, the rational Manna that came from the Father” (Part 4).

In the Old Testament God fed His people with Manna, but then He also gave us the Rational Manna, he who descended from heaven into the Virgin’s womb. The Lord Himself says: “Your fathers ate the manna in the wilderness, and are dead … I am the living bread which came down from heaven. If anyone eats of this bread, he will live forever; and the bread that I shall give is My flesh, which I shall give for the life of the world” (John 6: 49-51).

  • The Golden Lamp-stand: “You are the lamp stand made of pure gold, carrying the ever-burning lamp. That is the unapproachable light of the world” (Part 5). St. Mary became superior to all heavenly creatures because of the True Light she bore. He shines, and no creature can behold His essence.
  • Aaron’s Rod: “You are truly exalted more than the rod of Aaron, o full of grace. What is the rod but Mary, for it is the symbol of her virginity” (Part 8).

The lifeless rod blossomed forth (Num 17: 8) as a symbol of St. Mary who brought forth “Life”.

The blessing of St. Mary & St. Mercurius be with us all. Amen

Belleville, August 1, 2022

 

 

رسالة شهر أغسطس ٢٠٢٢

إخوتنا الأحباء

تُعطي الكنيسة القبطية اهتمامًا خاصًا بالتسبيح بكونه تعبيرًا عن طبيعة الكنيسة السماوية، وهذه التسابيح البسيطة العذبة استُخدِمَت أيضًا لتعليم الشعب المعتقدات الأرثوذكسية وحمايتهم من الهرطقات. وقد رتبت الكنيسة تسابيح الثيئوطوكيات اليومية التي تتذكر فيها رموز وتشبيهات للسيدة العذراء، ودعونا نأخذ بعض الرموز في ثيئوطوكية يوم الأحد:

  • خيمة الاجتماع: “من يقدر أن ينطق بكرامة القبة التي صنعها موسى على جبل سيناء؟ شبهوك بها يا مريم العذراء القبة الحقيقية التي في داخلها الله” (القطعة الأولى).

جاء في سفر الخروج “فَلَمْ يَقْدِرْ مُوسَى أَنْ يَدْخُلَ خَيْمَةَ الاجْتِمَاعِ، لأَنَّ السَّحَابَةَ حَلَّتْ عَلَيْهَا وَبَهَاءُ الرَّبِّ مَلأَ الْمَسْكَنَ” (خر40: 35)، أما القديسة مريم فهي الخيمة الحقيقية التي سكن الرب فيها وسط شعبه. إن كان موسى لم يستطِع أن يدخل الخيمة بسبب مجد الله، فمن يقدر أن يتفهم سر القديسة التي حملت الله نفسه في أحشائها المقدسة؟!

  • تابوت العهد: “صنعوا تابوتًا من خشب لا يسوس، وصفحوه بالذهب داخلاً وخارجًا. وأنتِ أيضًا يا مريم العذراء متسربلة بمجد اللاهوت داخلاً وخارجًا” (القطعة الثانية).

تابوت العهد الذي يمثل حضرة الله بقي في بيت عوبيد آدوم ثلاثة أشهر قبلما يحضره داود إلى بيته (2صم 6)، والقديسة مريم الحاملة للرب نفسه بقيت ثلاثة شهور في مدينة اليهودية.

كان حمل التابوت يبعث في الشعب فرحًا، وجعل داود يرقص أمام الرب (2صم 6 و 1أخ15: 29)، وهكذا وصول القديسة مريم يبعث الفرح وركض الجنين – يوحنا المعمدان – في أحشاء أمه مبتهجًا.

  • قسط المن: “أنتِ هي قسط الذهب النقي المخفي المن في وسطه. خبز الحياة الذي نزل لنا من السماء وأعطى الحياة للعالم. وأنتِ أيضًا يا مريم حملتِ في بطنِك االمن العقلي الذي أتى من الآب” (القطعة الرابعة).

في العهد القديم عال الله شعبه بالمن، أما الآن فيعطينا المن العقلي الذي نزل من السماء في أحشاء العذراء. وكما يقول الرب نفسه: “آبَاؤُكُمْ أَكَلُوا الْمَنَّ فِي الْبَرِّيَّةِ وَمَاتُوا … أَنَا هُوَ الْخُبْزُ الْحَيُّ الَّذِي نَزَلَ مِنَ السَّمَاءِ. إِنْ أَكَلَ أَحَدٌ مِنْ هذَا الْخُبْزِ يَحْيَا إِلَى الأَبَدِ. وَالْخُبْزُ الَّذِي أَنَا أُعْطِي هُوَ جَسَدِي الَّذِي أَبْذِلُهُ مِنْ أَجْلِ حَيَاةِ الْعَالَمِ” (يو6: 49-51).

  • المنارة الذهبية: “أنتِ المنارة الذهب النقي الحاملة المصباح المتقد كل حين. الذي هو نور العالم غير المقترب إليه” (القطعة الخامسة). هكذا صارت القديسة مريم أعظم من كل الطغمات السمائية، لأنها حملت النور الحقيقي. أضاء، ولم تستطِع خليقة ما أن تعاين جوهره.
  • عصا هارون: “مرتفعة أنتِ بالحقيقة أكثر من عصا هارون أيتها الممتلئة نعمة. ما هي العصا إلا مريم لأنها مثال بتوليتها” (القطعة الثامنة). العصا التي بلا حياة أزهرت (عد17: 8)، رمزًا للقديسة مريم التي أنجبت “الحياة”.

بركة السيدة العذراء مريم والشهيد مرقوريوس أبو سيفين وكل الشهداء والقديسين معنا كلنا على الدوام.

بلفيل في 1 أغسطس 2022