May 2022 Letter
Dear brethren,
Christ is Risen … Truly He is Risen
With the commemoration of the Holy Week and Feast of Resurrection, we learn from St. Athanasius the apostolic in his book: “Incarnation of the Word” chapter 24, on why Christ chose dying on the Cross to fulfil the act of salvation?
“But what others also might have said, we must anticipate in reply. For perhaps a man might say even as follows: If it was necessary for His death to take place before all, and with witnesses, that the story of His resurrection also might be believed, it would have been better at any rate for Him to have devised for Himself a glorious death, if only to escape the ignominy of the Cross.
“But had He done even this, He would give ground for suspicion against Himself, that He was not powerful against every death, but only against the death devised for Him; and so again there would have been a pretext for disbelief about the Resurrection all the same. So death came to His body, not for Himself, but from hostile counsels, in order that whatever death they offered to the Savior, this He might utterly do away.
“And just as a noble wrestler, great in skill and courage, does not pick out his antagonists for himself, lest he should raise a suspicion of his being afraid of some of them, but puts it in the choice of the onlookers, and especially so if they happen to be his enemies, so that against whomsoever they match him, him he may throw, and be believed superior to them all; so also the Life of all, our Lord and Savior, even Christ, did not devise a death for His own body, so as not to appear to be fearing some other death; but He accepted on the Cross, and endured, a death inflicted by others, and above all by His enemies, which they thought dreadful and ignominious and not to be faced; so that this also being destroyed, both He Himself might be believed to be the Life, and the power of death be brought utterly to nought.
“So something surprising and startling has happened; for the death, which they thought to inflict as a disgrace, was actually a monument of victory against death itself.
“Whence neither did He suffer the death of John, his head being severed, nor as Isiah, was He sawn in sunder; in order that even in death He might still keep His body undivided and in perfect soundness, and no pretext be afforded to those that would divide the Church”.
May the blessings of the glorious Cross and His Holy resurrection, and the blessings St. Mary & St. Mercurius be with us all.
Belleville, May 1, 2022
رسالة شهر مايو ٢٠٢٢
إخوتنا الأحباء
مع تذكارات أسبوع الآلام وعيد القيامة المجيد، نتعلم من القديس أثناسيوس الرسولي في كتابه “تجسد الكلمة” فصل 24، عن لماذا اختار السيد المسيح الموت على الصليب ليتمم عمل الفداء؟
“ومن الضروري أن نردّ مقدمًا على ما يمكن أن يعترض به الآخرون. فقد يقول قائل ما يلي: لو كان لابد أن يحدث موته أمام أعين الجميع وبشهادة شهود، لكي يُصَدَّق خبر قيامته، لكان من الأفضل على أي حال أن يخطط لنفسه موتًا مجيدًا، لكي يهرب على الأقل من عار الصليب.
“ولكن حتى لو فعل هذا لأعطى فرصة للتشكك في شخصه، وكأنه لا يَقـوَى على كل أشكال الموت بل فقط على الموت الذي اختاره بنفسه، ولكن هذا حجة لعدم الإيمان بالقيامة أيضًا. وهكذا أتى الموت إلى جسده ليس بتدبيره هو بل بمشورة أعدائه، حتى أن أي شكل من أشكال الموت يأتون به إلى المُخلِّص يستطيع هو أن يبيده كلية.
“وكما أن المصارع النبيل، العظيم في المهارة والشجاعة، لا يختار خصومه بنفسه، لئلا يُـشَك أنه يخشى مواجهة بعضٍ منهم، بل يترك الأمر لاختيار المشرفين على المباراة لاسيما لو كانوا أعداءً له، حتى أن أي مصارع يضعونه هم أمامه ينتصر هو عليه؛ وبهذا يؤمنون بأنه فاق الجميع. هكذا الحال أيضًا مع ربنا ومخلصنا المسيح، حياة الكل، فإنه لم يَخـتَر لجسده موتًا معينًا، لكي لا يبدو وكأنه يخشى شكلاً آخر للموت؛ فالموت الذي قبله واحتمله على الصليب قد أوقعه عليه الآخرون – الذين هم أعداؤه، ظانين أن هذا الموت مرعب ومهين ولا يمكن احتماله – لكن المسيح أباد هذا الموت، فآمن الجميع أنه هو الحياة، الذي به تتم إبادة سلطان الموت كُلية.
“وهكذا حدث أمر عجيب ومذهل لأن الموت الذي أوقعوه عليه ظانين أنه موت مهين حَـوَّله هو إلى علامة للنصرة على الموت ذاته.
“ولهذا فإنه لم يمت موت يوحنا بقطع الرأس، ولا موت إشعياء بنشر الجسد، وذلك لكي يحفظ جسده غير منقسم وصحيحًا تمامًا حتى في موته، وحتى لا تكون هناك حجة لأولئك الذين يريدون أن يُـقَـسِّموا الكنيسة”.
بركة الصليب المجيد والقيامة المقدسة، وبركة السيدة العذراء والشهيد العظيم أبي سيفين، تكون معنا كلنا على الدوام.
بلفيل في 1 مايو 2022.