November 2024 Letter

Dear brethren,

In modern times St. John Chrysostom has been called “Doctor Eucharistiae”. Though this title has never found any official ecclesiastical sanction, there is no doubt he is an eminent witness to the real presence of Christ in the Eucharist and its sacrificial character. His statements to that effect are numerous, clear, positive and detailed.
He would have this sacrament approached with awe and devotion and calls the Eucharist “an awe-inspiring table”, and “the divine mysteries”, and “the precious blood”. Pointing to the altar, he says: “Christ lies there slain”, “His body lies before us now”, “that which is in the chalice is the same as what flowed from the side of Christ. What is the bread? The body of Christ”.
Reflect, o man, what sacrificial flesh you take in your hand! To what table you will approach. Remember that you, though dust and ashes, do receive the Blood and the Body of Christ.
What the Lord did not tolerate on the Cross (i.e. the breaking of His legs) He tolerates now in the sacrifice through the love of you; He permits Himself to be broken in pieces that all may be filled to satiety”.
Here he transfers to the substance of the Body and Blood of Christ what is strictly true of the accidents of bread and wine. It is a real sacrifice that is offered daily, but it is not one today and another tomorrow, but always the same; and therefore the sacrifice is one. “There is one Christ everywhere, complete both in this world and at the other; one body. As then, though offered in many places, He is but one body, so there is but one sacrifice… We offer that now which was offered then; which is indeed inconsumable”.
The sacrificing priest is Christ himself. “Believe that there takes place now the same banquet as that in which Christ sat at the table, and that this banquet is in no way different from that. For it is not true that this banquet is prepared by a man while that was prepared by Himself”.
“Today as then, it is the Lord who works and offers all”.
“We assume the role of servants; it is He who blesses and transforms”.
“It is not man who causes what is present to become the Body and Blood of Christ, but Christ Himself who was crucified for us. The priest is the representative when he pronounces those words, but the power and the grace are those of the Lord’.
May the blessings of St. Mary, St. Mercurius and St. John Chrysostom be with us all. Amen.

Belleville, November 1, 2024

رسالة شهر نوفمبر ٢٠٢٤

إخوتنا الأحباء
أُطلِق على القديس يوحنا ذهبي الفم في العصور الحديثة “المُعلِّم عن الإفخارستيا”. وبالرغم من أن هذا اللقب لم يوجد مطلقًا في أي مرسوم كنسي رسمي، إلا أنه لا يوجد أدنى شك في أنه شاهِد بارز على الوجود الحقيقي للمسيح في الإفخارستيا بكونها هي ذبيحة المسيح. وعباراته عن هذا المفهوم عديدة وواضحة ومؤكَّدة ومفصَّلة.
وكان يقترب من هذا السر برهبة وتقوى، ويُطلِق على الإفخارستيا “مائدة مهيبة وإلهية”، و”السرائر الإلهية”، و”الدم الثمين”. ويشير للمذبح قائلاً: “المسيح موضوع عليه مذبوحًا”، و”جسده موضوع أمامنا”، و”ذاك الذي في الكأس هو نفسه الذي سال من جنب المسيح. وما هو الخبز؟ هو جسد المسيح”.
ويقول أيضًا: “تأمل أيها الإنسان، جوهر القربان الذي تأخذه في يدك! وإلى أي مائدة تقترب. تذكر أنك بالرغم من كونك ترابًا ورمادًا أنك تتناول دم المسيح وجسده”.
ويقول كذلك: “ما لم يحتمله المسيح على الصليب (أي كسر رجليه)، يحتمله الآن في الذبيحة من خلال محبته لكم، فهو يجعل نفسه يُكسَر إلى أجزاء حتى يمكن للكل أن يمتلئوا للشبع”.
وهو ينتقل في الكلام إلى جوهر جسد المسيح ودمه اللذين هما حقًا جسده ودمه في شكل الخبز والخمر. وهي ذبيحة حقيقية تُقدَّم يوميًا، ولكنها ليست ذبيحة واحدة اليوم وأخرى غدًا، ولكنها دائمًا نفس الذبيحة، وبالتالي فالذبيحة واحدة: “يوجد مسيح واحد في كل مكان، كامل في كل من هذا المكان والآخر، جسد واحد. ولذلك، بالرغم من أنه يُقدَّم في أماكن كثيرة إلا انه جسد واحد، وبالتالي لا يوجد إلا ذبيحة واحدة … ونحن نقدم هذا الآن الذي قُدِّم في ذلك الحين، الذي هو حقًا لا ينتهي”.
ويؤكد أن الكاهن المُقدِّم للذبيحة هو المسيح نفسه: “آمنوا أنه تحدث الآن نفس الوليمة التي جلس فيها المسيح على المائدة، وهذه المائدة لا تختلف بأي حال من الأحوال عن تلك. لأنه غير صحيح أن هذه الوليمة قد أعدَّها إنسان بينما تلك قد أعدَّها هو بنفسه”.
ويقول أيضًا: “اليوم مثل آنذاك. فالرب هو من يعمل ويقدم كل شئ”.
ويقول كذلك: “نحن نقوم بدور الخدام، أما المسيح فهو نفسه الذي يقدسها ويحولها”.
ويكرر أيضًا: “ليس إنسان من يجعل الموجود يصير جسد المسيح ودمه، ولكنه المسيح نفسه الذي صُلِب لأجلنا. والكاهن يمثِّله حينما ينطق هذه الكلمات، ولكن القوة والنعمة هي قوة ونعمة الرب.
بركة السيدة العذراء مريم والشهيد العظيم مرقوريوس أبو سيفين، والقديس يوحنا ذهبي الفم تكون معنا كلنا إلى الأبد آمين.
بلفيل في 1 نوفمبر 2024.