December 2021 Letter
Dear brethren,
With the beginning of Nativity fast, we learn from the teachings of the late Pope Shenouda, about “the Importance of fasting”:
Fasting is prevention. It is – above all – self-control.
It is the first commandment that God gave to man:
- He prevented him from eating from one tree in Paradise, saying to him: “but of the tree of the knowledge of good and evil you shall not eat, for in the day that you eat of it you shall surely die” (Gen 2: 17). Thus, the first man lived controlling himself in this respect, until Satan tempted him. Craved and ate and fell (Gen 3: 6).
- And God had created man as a vegetarian from the beginning, eating vegetables and the fruits of trees (Gen 1: 29). The animals also ate nothing but grass (Gen 1: 20). And God did not allow man to eat meat, except after evil abounded in the earth and God grieved that He created man (Gen 6: 6-7). Therefore, God allowed the flood and wiped out every living thing on the face of the earth, except for the family of our father Noah and the animals that entered with them into the ark …
- Then God allowed man to eat meat after Noah’s ark had landed. He said: “Every moving thing that lives shall be food for you. I have given you all things, even as the green herbs. But you shall not eat flesh with its life, that is, its blood” (Gen 9; 3-4).
- And so with the permission to eat meat, the element of prevention remained present, which is the prevention of blood. People are to refrain from eating blood. And also from a man shedding the blood of his brother (Gen 9: 6) … He was also prevented from eating blood in the law that he presented to humans through the prophet Moses (Gen 17: 10). The same applies to the acceptance of gentiles, when the holy fathers, the apostles, said in the first council they held: “that you abstain from things offered to idols, from blood, from things strangled, and from sexual immorality …” (Acts 15: 29).
- In the law, too, it was forbidden to eat the meat of unclean animals.
Fasting is not only a virtue related to food: what do you eat? And when do you eat? But there is also the fasting of the soul…
It is very good for the body to be fasting, but is the soul also fasting? There is a higher degree of the fasting soul, which is the ascetic soul. But because this asceticism is not possible for everyone, so limits have been placed for it in relation to the ordinary person … Even the fasting of the body, specific days and occasions have been set for it, because not every person can fast continuously.
But fasting of the heart, mind and senses from sin, is required of everyone. The one who fasts his mouth from food, and does not fast his heart from sinful desires, and his tongue from wrong words, just as he does not fast his mind from vanities, then this person’s fast is invalid… God wants purity of the heart above all else. It is from the purity of the heart that all kinds of fasting, whether related to the body or the soul, come from.
The blessings of St. Mary mother of God, and the Nativity fast be with us always, Amen.
Belleville, December 1, 2021
رسالة شهر ديسمبر٢٠٢١
بمناسبة بدء صوم الميلاد، نأخذ من تعاليم المتنيح البابا شنودة كلمة منفعة عن “أهمية الصوم”:
الصوم هو المنع. هو – قبل كل شئ – ضبط النفس.
وهو أول وصية أعطاها الله للإنسان:
- إذ منعه عن الأكل من شجرة واحدة في الجنة قائلا له: “وَأَمَّا شَجَرَةُ مَعْرِفَةِ الْخَيْرِ وَالشَّرِّ فَلاَ تَأْكُلْ مِنْهَا لأَنَّكَ يَوْمَ تَأْكُلُ مِنْهَا مَوْتاً تَمُوتُ” (تك2: 17). وهكذا عاش الإنسان الأول ضابطًا نفسه من هذه الناحية، إلى أن أغراه الشيطان. اشتهى وأكل وسقط.
- وكان الله قد خلق الإنسان نباتيًا منذ البدء، يأكل البقول وثمار الأشجار (تك1: 29). والحيوان أيضًا كان لا يأكل سوى العشب (تك1: 20). ولم يسمح الله للإنسان بأكل اللحوم، إلا بعد أن كثر الشر في الأرض وحزن الله أنه خلق الإنسان (تك6: 6-7). ولذلك سمح الله بالطوفان فمحا كل حيّ على وجه الأرض، ماعدا أسرة أبينا نوح وما دخل معهم من الحيوان إلى الفُلك …
- ثم سمح الله بأن يأكل الإنسان اللحوم بعد رسو فلك نوح. فقال: “كُلُّ دَابَّةٍ حَيَّةٍ تَكُونُ لَكُمْ طَعَاماً. كَالْعُشْبِ الأَخْضَرِ دَفَعْتُ إِلَيْكُمُ الْجَمِيعَ. غَيْرَ أَنَّ لَحْماً بِحَيَاتِهِ دَمِهِ لاَ تَأْكُلُوهُ” (تك9: 3-4).
- وهكذا مع التصريح بأكل اللحوم، ظل عنصر المنع موجودًا، وهو المنع عن الدم. يمتنع الإنسان عن أكل الدم. وأيضًا عن سفك دم الإنسان أخيه (تك9: 6) … ومنع عن أكل الدم أيضًا في الشريعة التي قدمها للبشر على يد موسى النبي (تك17: 10). وكذلك في قبول الأمم إذ قال الآباء الرسل القديسون في أول مجمع عقدوه: “أَنْ تَمْتَنِعُوا عَمَّا ذُبِحَ لِلأَصْنَامِ وَعَنِ الدَّمِ وَالْمَخْنُوقِ وَالزِّنَا …” (أع15: 29).
- وفي الشريعة أيضًا منع أكل لحوم الحيوانات النجسة.
والصوم ليس هو فقط فضيلة خاصة بالطعام: ماذا تأكل؟ ومتى تأكل؟ إنما هناك أيضًا صوم النفس …
حسنٌ جدًا أن يكون الجسد صائمًا، ولكن هل النفس أيضًا تكون صائمة؟ إن هناك درجة أعلى من النفس الصائمة، وهي النفس الزاهدة. ولكن لأن هذا الزهد لا يستطيعه كل أحد، لذلك وُضِعَت له حدود بالنسبة إلى الإنسان العادي … وحتى صوم الجسد، فقد وُضِعَت له أيام محددة ومناسبات، فليس كل إنسان يمكنه الصوم باستمرار.
ولكن صوم القلب والفكر والحواس عن الخطية، مطلوب من الجميع. فالذي يُصَوِّم فمه عن الطعام، ولا يُصَوِّم قلبه عن الشهوات الخاطئة، ولسانه عن الكلام الخاطئ، كما لا يُصَوِّم فكره عن الأباطيل، فصوم هذا الإنسان باطل … فالله يريد نقاوة القلب قبل كل شئ. ومن نقاوة القلب تصدر كل أنواع الصوم، سواء الخاصة بالجسد أو النفس.
بركة السيدة العذراء مريم والدة الإله، وبركة صوم الميلاد المجيد معنا كلنا على الدوام.
بلفيل في 1 ديسمبر 2021